De eerste fietsdagen - Reisverslag uit Westkapelle, Nederland van TourdeManche - WaarBenJij.nu De eerste fietsdagen - Reisverslag uit Westkapelle, Nederland van TourdeManche - WaarBenJij.nu

De eerste fietsdagen

01 Januari 1970 | Nederland, Westkapelle

Maandagmorgen 22 mei vroeg opgestaan om de trein van kwart over 9 vanaf Groningen te halen. Het bleek al vroeg warm te zullen worden, dus halverwege de truien uit. Het is al vroeg druk met fietsers in de trein, maar gelukkig konden we een plekje vinden voor de fietsen, Kaartjes gekocht, maar de gehele treinreis van Groningen, met overstap in Rotterdam, tot Vlissingen geen conducteur gezien.
Naast het station ligt de veerboot al klaar en vertrekt vrijwel direct naar Breskens.
Dan kunnen we eindelijk starten met de fietstocht waarvoor we kwamen.
Het is intussen warm geworden en de wind langs de kust maakt ons wat zweterig. Via Cadzand en het Zwin gaan we via Sluis naar ons onderkomen in Knokke-Heist. Een prachtig nieuw huis met eigen opgang. Een compleet ingericht appartement.
We gaan de 6 km terug naar Sluis om op een terras van een lekker 3 gangen menu te genieten. En dan lekker slapen.

23 mei.
Zelf het ontbijt klaarmaken, want de vrouw des huizes werkt nog.
We gaan eerst naar de kust en komen in Knokke-Heist aan zee.
Een lange boulevard met heel veel hoge betonnen flats voor de liefhebbers. Een zuidwestenwind, dus tegen. Ook niet te warm. De truien aan en later ook een poosje zelfs de jassen er bij aan.
We komen langs Zeebrugge, ook al niet veel moois, maar dan langs de lange zeekust gaan we zuidwestwaarts. We passeren Blankenberge, bij de Haan wat landinwaarts, dat is wel lekkerder want vrijwel geen wind door de bossages. Langs de kust kilometers hoge flats. Er wordt veel groot onderhoud gepleegd, want het zomerseizoen? staat voor de deur. Bij vele flats worden er dubbele glazen geplaatst, vaak hele blokken.
In Oostende moeten we met de pont over, maar in Nieuwpoort verliezen we de slag, alleen in het weekend vaart de pont. Daar sta je dan. Terug en zeker 3 km omrijden. Koffie pauze wel in Oostende. Dan Koksijde en de Panne en dan houdt de weg op. Zoekend het binnenland door, langs Plopsaland en dan Frankrijk. Het verschil is toch wel groot. de laatste kilometers door de Panne kwamen we langs prachtige villa's. De route ging er bewust langs. In Bray Dunes en Duinkerken is de grauwsluier troef.
Ook de kust is onbebouwd, wat wel weer mooi is.
Zo komen we in Duinkerken bij ons gastadres van Vrienden op de Fiets. Vriendelijke lui, die ook eten voor ons koken. Mosselen en gebakken inktvis met garnituur. We eten met ons twee